Firma transportowa. Firma spedycyjna. Operator logistyczny. Kto jest kto w logistyce?

Na oficjalnych stronach internetowych firm związanych z logistyką łatwo znajdziemy nagłówki i określenia w stylu: 3’th party, operator logistyczny, firma transportowa, spedycja, 3PL, 4PL, 5PL, itd…Firmy logistyczne przeciągają się w tym, jak najlepiej opisać zakres swojego działania i model operacyjny.

To całkiem zrozumiałe że w czasach wszystkiego w stylu „4.0” nikt nie chce być… 1PL lub 2PL bo to nie brzmi zbyt „sexy”… Ale czy słusznie wszystko musi być definiowane w stylu…. 4.0 ?

W tym wpisie postaram się w tym wpisie wyjaśnić te pojęcia. Zanim przejdę do opisu, zacznę od następującej infografiki:

 

dostawca logistyczny operator

 

Podstawowe definicje krok po kroku

Cytowany na moim blogu „The CSCMP” w logistycznym słowniku (polecam ten dokument) definiuje 3PL jako:

3PL to “Outsourcing całości lub części operacji logistycznych do wyspecjalizowanej firmy. Termin „3PL” został po raz pierwszy użyty we wczesnych latach siedemdziesiątych w celu zidentyfikowania intermodalnych firm marketingowych (IMC) w umowach transportowych.

W obecnych czasach definicja 3’PL  ma znacznie szerszą interpretację.  Każda firma, która oferuje jakąś usługę logistyczną na wynajem, określana bywa jako 3PL. W optymalnym modelu jednak usługi te powinny być zintegrowane i w pełni zarządzane przez dostawcę.

Usługi, które mogą być realizowane to np. : transport, magazynowanie, co-packing, dystrybucja,  zarządzanie zapasami, spedycja.

W 2008 roku przyjęto definicję określającą 3PL jako: „Podmiot, który otrzymuje, przechowuje lub w inny sposób transportuje produkty w ramach swojej działalności jednak nie przejmuje własności do produktu”.

Jakie więc mamy przykłady firm w modelu 3’PL?

  • Przewoźnicy,
  • Kurierzy,
  • Pozostałe firmy łączące i oferujące podwykonawstwo usług logistycznych i transportowych.

 

Pojęcie (4PL) Fourth Party Logistics po raz pierwszy zostało użyte w 1996 roku przez Accenture (dawniej Andersen Consulting). 4PL to integrator, który łączy zasoby, możliwości i technologię własne z innych organizacji w celu zaprojektowania, zbudowania i realizacji kompleksowych rozwiązań dla całego łańcucha dostaw.

Tego typu firmy fizycznie nie posiadają własnych środków trwałych czy aktywów, odpowiadają za procesy logistyczne. Istotą działania takich organizacji jest zarządzanie procesami za pomocą przetwarzania, operowania i zarządzania informacją. Tyko tyle i aż już wystarczy by mowić o realizacji  Value Chain czyli łańcuchu wartości.

Bazując na definicjach opracowanych przez CSCMP  możemy znaleźć następujące czynniki różnicujące firmy 3 PL oraz 4PL:

  1. Operator 4PL jest bardzo często osobnym podmiotem / spółką założoną jako efekt wspólnego przedsięwzięcia, współpracy lub kontraktu pomiędzy klientem, a jednym bądź kilkoma partnerami.
  2. Operator 4PL działa jako jedyny pośrednik komunikacji pomiędzy klientem a operatorami logistycznymi.
  3. Wszystkie (idealny model) aspekty & obszary łańcucha dostaw Klienta są zarządzane przez logistycznego operatora działającego w modelu 4PL.
  4. Czasem możliwa jest sytuacja, w której główny & wiodący operator logistyczny zaczyna działać w szerszym zakresie jako integrator procesów logistycznych 4PL w ramach obecnych struktur.

 Znamy różnicę między 3PL a 4PL. Co z pozostałymi firmami?

Analizując terminologię poszczególnych typów “PL”,  bardzo ważne aby właściwie odróżniać 3PL oraz 4PL od innych typów firm logistycznych:

  • (1PL) First Party Logistics. Ta grupa zawiera właścicieli ładunku którzy jednocześnie są dostawcą (odpowiadają za realizację dostawy). Przykładem mogą być producenci którzy realizują dostawę do Klienta. Takie firmy określają miejsce pochodzenia (załadunku) oraz miejsce dostawy. Proces dystrybucji jest wewnętrznym procesem zarządzanym przez firmę. Dzięki globalizacji, outsourcing’ owi produkcji I logistyki, widoczny jest trend do zlecania takich usług do zewnętrznych operatorów.
  • (2PL) Second Party Logistics. Ta grupa obejmuje głównie przewoźników, którzy świadczą usługi transportowe w określonym obszarze łańcucha dostaw. Może to oznaczać na przykład tylko transport morski, kolejowy lub drogowy.

Obecnie coraz częściej mówi się o firmach i modelu 5PL lub nawet 7 PL.

5 PL – Five Party Logistics  są usługodawcami zintegrowanych usług logistycznych tzn. zarządzają łańcuchem dostaw na poziomie strategicznym i koncentrują się na dostarczaniu rozwiązań logistycznych w całym łańcuchu dostaw, rozwijają elastyczne łańcuchy dostaw o charakterze sieciowym. Logistyka 5 PL łączy metody 3 PL i 4 PL, a także kontroluje wszystkie operacje w łańcuchu dostaw przy użyciu technologii informatycznych.

Definicja: https://www.governica.com/5_PL

Koniec teorii. Konkretny przykład

Podsumowując teoretyczną część tego wpisu rodzi się pytanie czy i jakie są przykłady firm, które są w stanie zarządzać i integrować całość procesów?

Jestem współzałożycielem firmy Log Ex – Logistics Excellence  Odwołując się do dotychczasowych definicji, elementy które określają nasz model działania to:

  • brak własnych środków trwałych,
  • zarządzanie informacją,
  • doświadczenie, ekspercka wiedza & kontakty.
  • relacje budowane latami poprzez aktywny networking.
  • optymalizacja poszczególnych procesów logistycznych i kluczowych obszarach.

Te czynniki pozwalają klasyfikować Log Ex – Logistics Excellence w gronie dostawców 4PL.

Nie ważne zresztą jaka kategoria. Najważniejszy jest zakres oferty: szeroki zakres zarządzania logistyką klienta, elastyczność, komunikacja i odpowiedzialność za powierzony obszar.

Podsumowanie:

Jest bardzo wiele tzw „X”PL…. Z każdym rokiem na pewno będą powstawać nowe definicje i rozwój terminologii. A może jednak warto zrobić krok wstecz i wrócić do samodzielnego zarządzania operacjami? To oznacza in-sourcing działać a więc model: … 1PL…

Jaka jest Twoja opinia ?

Jakiego zakresu usług potrzebujesz? Jakie widzisz plusy i minusy każdego z modeli?  Zachęcam do komentowania.