Łańcuch dostaw (Supply Chain) vs Łańcuch Wartości (Value Chain)
W obecnej sytuacji rynkowej otoczenie konkurencyjne każdej firmy jest znacznie trudniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Rozwój technologii umożliwia szybsze wprowadzanie nowych produktów, sprzedaż w wielu różnych kanałach sprzedaży, błyskawiczne reagowanie na potrzeby klienta i rynku.
Aby osiągnąć przewagę konkurencyjną, przedsiębiorstwa starają się dostarczać klientowi produkt o większej wartości, przy takich samych lub niższych kosztach. Analiza łańcucha wartości jest metodą poszukiwania oraz identyfikowania procesów i działań. Wszystko po to by podnieść wartość dla klienta przy jednoczesnym obniżeniu kosztów.
Łańcuch Wartości to koncepcja opracowana przez Michaela Portera. Definiuje i opisuje zakres kolejnych działań i aktywności które prowadzi organizacja, począwszy od pomysłu na produkt, projektu, produkcji aż po jego dystrybucję do konsumenta. W przypadku organizacji produkującej fizyczne produkty, łańcuch wartości zaczyna się już od surowców wykorzystywanych do produkcji. Obejmuje wszystkie etapy i działania „po drodze” aż do momentu, gdy produkt zostanie sprzedany. Coraz częściej w zakres łańcucha wartości wliczana jest także obsługa po-sprzedażowa oraz zwroty i serwis produktu.
Analiza value chain pozwala znaleźć sposoby na redukcję kosztów, optymalizować nakłady, eliminować straty oraz zwiększyć rentowność. Dokonując analizy łańcuch wartości, firma analizuje wszystkie etapy procesu, identyfikując etapy i czynności, które można ulepszyć i zoptymalizować.
Koncepcja Value Chain
Jako pierwszy wprowadził pojęcie łańcucha wartości Michael E. Porter (ten sam, który opracował także Model Pięciu Sił Portera). Koncepcję łańcucha wartości omówił w swojej książce: „Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance” (Free Press, 1998).
„Przewagi konkurencyjnej nie można znaleźć patrząc na firmę jako całość” – napisał Porter. Przewaga konkurencyjna „wynika z wielu dyskretnych działań, które firma wykonuje w projektowaniu, produkcji, marketingu, dostarczaniu i wspieraniu swojego produktu. Każda z tych czynności może przyczynić się do poprawy pozycji konkurencyjnej firmy i stworzyć przewagę”
W swojej książce Porter dzieli działania biznesowe na dwie kategorie: główne i wspierające.
Główne działania to:
- Inbound logistics czyli przyjmowanie, magazynowanie i dystrybucję surowców wykorzystywanych w procesie produkcyjnym.
- Operacje to etap, w którym surowce są przekształcane w produkt końcowy.
- Outbound logistics czyli dystrybucja gotowego produktu dla konsumentów.
- Marketing i sprzedaż obejmują reklamę, promocję, organizację sił sprzedaży, kanały dystrybucji, ustalanie cen i zarządzanie produktem końcowym w celu kierowania go do odpowiednich grup konsumentów.
- Service – czynności niezbędne do utrzymania cech produktu po jego wyprodukowaniu i obejmuje takie aktywności jak instalacja, szkolenie, konserwacja, naprawa, gwarancja i usługi posprzedażowe.
Działania wspierające uzupełniają podstawowe funkcje i obejmują:
- Proces zakupowy – uzyskanie surowców dla produktu,
- Rozwój technologii – badania i rozwój, opracowywanie i projektowanie nowych produktów oraz automatyzację procesów,
- Zarządzanie zasobami ludzkimi obejmuje działania związane z zatrudnianiem i utrzymaniem odpowiednich pracowników jako niezbędne element projektowania, budowania i wprowadzania produktu na rynek,
- Infrastrukturę firmy odnosi się do struktury organizacji i jej zarządzania, planowania, księgowania, finansów i mechanizmów kontroli jakości.
Dlaczego Analiza Value Chain jest tak ważna?
Ponieważ pozwala optymalizować procesy i zasoby, oszczędzić oraz budować przewagę konkurencyjną ale o tym już w następnym materiale: Analiza value chain-gdzie szukać oszczędności logistycznych
Twoja opinia ?
Jak jest Twoja opinia? Zachęcam do uwag i komentarzy