Komentarze do obecnych czasów po Forum Polskich Menadżerów Logistyki

Ten rok dla branży eventowej był bardzo trudny. Ograniczenia dotyczące ilości osób w czasie spotkań, strach i obawa przed większymi zgromadzeniami powodowały, że ilość stacjonarnych wydarzeń była ograniczona do minimum. W sektorze logistycznym takie wydarzenia można policzyć praktycznie na palcach jednej ręki. Jedną z takich okazji do spotkań na żywo było organizowane przez Puls Biznesu, XII Forum Polskich Menadżerów Logistyki. Mimo że konferencja już dawno za nami (zobacz pełną relację Pulsu Biznesu), to jednak tematy omawiane w czasie wydarzenia są wciąż bardzo aktualne. Merytorycznie, na żywo, z networkingiem i dyskusjami, które rozpalały emocje. Jak za starych dobrych czasów, za którymi wszyscy tęsknimy…

W trakcie jednej z debat poszukiwaliśmy odpowiedzi na temat:

Jak zapewnić transparentność i bezpieczeństwo procesów logistycznych w czasach nieprzewidywalnych sytuacji kryzysowych?

W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie bardzo pomagały zagadnienia komentowane przez uczestników debaty. Poniżej moje przemyślenia i komentarze dotyczące stawianych pytań.

Pytanie 1: Jakie największe wyzwania stoją dziś przed łańcuchami dostaw w Polsce? W którym kierunku powinna pójść innowacyjność, aby pomóc łańcuchom dostaw sprawnie funkcjonować w tych nieprzewidywalnych czasach (z naciskiem na transparentność i bezpieczeństwo).

Komentarz: Wyzwania stojące przed łańcuchami dostaw warto analizować w trzech aspektach:

  1. Bezpieczeństwo i ciągłość łańcucha dostaw
  2. Innowacyjność kreowana przez pandemię
  3. Transparentność łańcucha dostaw.

Covid w bardzo wielu przypadkach pokazał, że to nie innowacja jest brakującym elementem łańcucha dostaw. Covid pokazał i uwydatnił braki oraz zaniedbania w fundamentach funkcjonowania łańcucha dostaw. 

W kwestii bezpieczeństwa i ciągłości łańcucha dostaw zacznijmy od prostego przykładu. W  trakcie jednego z wystąpień w ramach XVII Forum Polskich Menedżerów Logistyki Polska Logistyka, prelegent wspomniał o producencie mebli. Około 90% składników do produkcji ma w Polsce, ale zabrakło mu jednego małego elementu: zawiasów do szafek. Cała produkcja jest w Polsce poza tym jednym elementem: zawiasami. Trudno sprzedać szafkę bez zawiasów…

Co nam pokazuje ten przykład? Mimo że w teorii mamy krótki łańcuch dostaw (produkcja mebli w Polsce), zaniedbany jest mały, ale niezbędny składnik, czyli wspomniane zawiasy. Powinien być zapewniony tzw. backupowy dostawca. Wiem, wiem, oczywista oczywistość, ale dlaczego tego nie ma? Wyobraźmy sobie osobę z działu zakupów, ale przed czasami covid. Gdyby osoba na takim stanowisku zastanawiała się, czy ma inne źródło dostaw, jeśli nie wschód, zamiast pracować nad strategią negocjacji z tymże wschodem, to prawdopodobnie szybko by jej podziękowano za współpracę…

Ciągłość łańcucha dostaw weryfikuje ciągłość jego najsłabszego ogniwa. Na pracę nad analizą ryzyk, analizę ciągłości działania do tej pory często nie było czasu, bo wskaźniki operacyjne były ważniejsze. Bardzo ciekawe szkolenia na temat Ciągłości Łańcucha Dostaw oferuje www.AkademiaLogistyków.pl – polecam. Gdzie jesteśmy teraz, po pół roku? Zadajemy siebie pytanie, czy będzie 2 fala, czy będzie szczepionka? Czy to są dobre pytania? Przyzwyczailiśmy się do już do nowej rzeczywistości, jest spokojniej. I znowu zapominamy o tych ważnych pytaniach: a co jeśli? I tu można sobie wstawić jakieś z pozoru zaskakujące pytanie, ale rzeczywistość nam pokazała, że szybko może się zmaterializować. 

Innowacje a covid? 

Oczywiście bardzo wiele firm dokonało przełomowych zmian w tym roku. Podjęte zostały decyzje na tematy na które dyskusje toczone były latami. Sytuacja za oknem bardzo pomogła w dyskusji.  

Jednak w przypadku wielu firm okazało się, że Innowacyjność przez duże „I” nie jest potrzebna. Covid pokazał jak wiele firm musi postawić na nadrobienie podstaw, na zmiany w głównych procesach. Często takie zmiany mogą być postrzegane jako innowacje…

Pytanie 2: Czy nieprzewidywalność czasów, w których przyszło nam funkcjonować (kryzysy, pandemie, skomplikowana sytuacja geopolityczna) przyśpieszy zainteresowanie i rozwój Blockchain, o którym mówi się jak o Yeti: podobno istnieje ale nikt jeszcze nie widział…?

Blockchain jako innowacja i rozwiązania oparte na blockchain brzmią super. Ja jednak znowu zejdę „na ziemię”.  Mnóstwo firm wciąż nie ma wdrożonych podstawowych systemów jak ERP/ WMS / TMS? Czy zdajecie sobie sprawę z tego, jak dużym wyczynem jest znalezienie kierowcy, który przyzna się do posiadania smartfona, żeby można było mu zainstalować aplikację do śledzenia pozycji GPS ładunku?

Wielu przewoźników / operatorów ma wdrożony swój TMS / GPS. Ale SWÓJ, dla nich, na ich potrzeby. Ilu operatorów/ spedytorów w Polsce oferuje informacje o ETA czyli szacowany czas dostawy? A co dopiero połączenie trzech stron: producent, operator, klient.

Rozwiązania zwiększające transparentność są na wyciągnięcie ręki.  Wszyscy lubimy starego dobrego excela. Jednak dopiero wdrożenia aplikacji typu Power BI, otwierają przed analityką łańcucha dostaw zupełnie nowe możliwości wyciągania wniosków, reakcji i optymalizacji.

Połączenie systemów zapewniające transparentność E2E (End to end) to często szczyt marzeń. Czy to innowacja? Rozwiązania są gotowe, nic tylko wdrażać.

Pytanie 3. Czy digitalizacja, która jest od wielu lat zauważalnym trendem jeszcze bardziej zagości w łańcuchach dostaw? Znamy wiele przykładów firm, dla których digitalizacja procesów była niewykonalna z racji wielu „ale…”. Covid-19 pokazał, że jak się chce to można w kilka dni/tygodni dokonać rewolucji w swoich procesach.

Komentarz: Musi zagościć, nie ma od tego odwrotu. Pandemia spowodowała, że u zarządzających łańcuchami dostaw zmieniła się perspektywa oraz priorytety. Przed pandemią często było tak, że cyfryzacja, automatyzacja, digitalizacja były postrzegane jako marzenie menadżerów logistyki. Często  otoczenie patrzyło na te pomysły jak na zbędną fanaberię. Covid pokazał, jak łatwo przerwać łańcuchy dostaw oraz jak duże napięcia te łańcuchy muszą wytrzymać. Walczymy nie tylko o ciągłość łańcucha dostaw, ale efektywność wciąż pozostaje bardzo ważna.

Pytanie 4. Co Covid-19 zmienił w procesach logistycznych? Co należy traktować jako tymczasowe rozwiązania a co zapewne zostanie z nami na zawsze?

Dzięki Covid spojrzeliśmy z innej perspektywy do środka naszych organizacji i procesów. Analizując proces produkcji, pojawiła się fala pomysłów na skracanie łańcuchów dostaw. Okazało się również, jak ważne jest bezpieczeństwo pracowników produkcji. Są branże, gdzie robotem można zastąpić pracownika magazynowego. Jednak zastąpić chociażby mistrza produkcji, czarodzieja łączenia składników, jego kubki smakowe, węch i lata doświadczenia jest trudno. Kwarantanna, choroba takiego pracownika albo całej zmiany przez tydzień czy dwa oznacza że strat już nie uda się nadrobić. 

Skracanie łańcuchów dostaw? Często produkt wytwarzany jest tuż za ścianą, nie da się bliżej. Ale czy są wszystkie składniki do produkcji? Skąd je dostarczamy? Skąd są surowce? Skąd nasi dostawcy biorą surowce? A dostawcy naszych dostawców?

To jak żyć? Wnioski do wdrożenia.

Pandemia jak żadna inna sytuacja kryzysowa szczególnie wymaga myślenia wariantami. Często zakładamy, że skoro rynek rośnie „X”, to my urośniemy „Y”. Jednak zwyczaje konsumenckie się zmieniły. Ale czy na stałe? Wielu analityków prognozuje że  zachowania klientów już nigdy nie będą takie jak przed pandemią. Kilka miesięcy odmrożenia pokazywało, że wielu konsumentów już wróciło do starych przyzwyczajeń, dlatego też handel wraca do części starych procesów. Są jednak takie branże, w których biznes  już nigdy nie będzie taki sam.

Pandemia pokazała, że największe innowacje rodziły się w głowach naszych pracowników, to pomysły mające utrzymać ciągłość działania łańcucha dostaw.  

Cały czas musimy się uczyć dbać o siebie i naszych pracowników. Obserwować otoczenie, inne branże i zastanawiać się, czy w naszej branży  też może być podobnie? 

Analizować, rozumieć i reagować na sygnały z rynku.

Zainteresował Cię ten wpis?
Zapisz się do newslettera i jako pierwszy otrzymuj najnowsze informacje!

Mam też dla Ciebie prezent! Po zapisaniu otrzymasz ebook:

LOGISTYK 4.0

Logistyk 4.0