Hurtowe ceny paliw ORLEN
Obserwując wiele zjawisk gospodarczych mamy naturalną tendencję do ich oceniania z perspektywy krótkoterminowej… Efekt świeżości: zawsze mocniej odczuwamy to co tu i teraz. Analiza długoterminowa wymaga poświęcenia czasu, spojrzenia na dane zagadnienie w dłuższej perspektywie.
Dokładnie tak jest z aktualnymi cenami paliw i ich wpływem na koszt transportu.
Rosnące ceny paliw a koszt transportu
Szybko rosnące ceny oleju napędowego spędzają sen z powiek praktycznie wszystkim osobom związanym z branżą transportowo – logistyczną. Spadające ceny paliw z kolei powodują jeszcze szybszy spadek stawek transportowych, co często prowadzi do zaniżania frachtów. Wielu nadawców / spedytorów wykorzystuje sytuację i zaniża wysokość stawek. Dużo nerwowości i dynamiki w zmianach. Pisałem już wcześniej o tych zależnościach na blogu https://dariuszkrason.pl/hurtowe-ceny-paliw-koszty-transport/
Zazwyczaj obserwujemy proste zależności: paliwo w górę, stawki w górę. Paliwo w dół, stawki w dół. W zależności od sytuacji zachowanie uczestników procesu transportowego jest jednak zupełnie inne. Wygląda to rzeczywiście na prostą zależność ale w rzeczywistości budzi ona dużo emocji. Między zmianą jednego czynnika a wpływem na drugi zazwyczaj mija trochę czasu i ktoś na tym zyskuje (/traci).
Przypomina to przeciąganie liny…
1. Ceny paliw dynamicznie rosną.
W tej sytuacji zazwyczaj presję na szybką zmianę stawek wywiera przewoźnik. Najchętniej podwyżka tu i teraz, jak najszybciej i najchętniej więcej, niż to wprost wynika ze wzrostu ceny paliwa. Paliwo w górę o 20%, to stawka o 20%. Myślenie w kategoriach „czemu nie, zarobimy więcej”… Pozornie.
Zleceniodawca w sytuacji rosnących cen paliw zazwyczaj stara się odwlec w czasie podwyżki stawek za transport. Często stawka wzrośnie mniej niż by wprost wynikało ze wzrostu cen paliw na rynku. Paliwo w górę o 20%, ale stawka w górę tylko 2%. Pozorna i chwilowa oszczędność w budżecie transportowym.
2. Ceny paliw szybko spadają
Tutaj role równie szybko się odwracają. Przewoźnik najlepiej chciałby żeby stawki pozostały na „starym” poziomie. Tok myślenia „no paliwo tańsze ale reszta kosztów w górę to musimy zostawić” nie są specjalnie odkrywcze. To zleceniodawca w takiej sytuacji chciałby z kolei obniżki tu i teraz jak najszybciej. Często także oczekuje większej obniżki niż by to wynikało ze zmiany ceny paliwa. Kolejny raz negocjacje i przeciąganie liny.
Wystarczy zautomatyzować i opisać te zależności.
Dochodzimy do sedna: kiedy i jak warto wdrożyć tzw. tabelę (mechanizm) paliwowy do współpracy.
Praktyczny przewodnik zarządzania zmiennością cen paliw i kosztami transportu
Jeśli chcesz wiedzieć, jak poprawnie wdrożyć tabelę paliwową i lepiej zarządzać kosztami – zapraszam Cię do uczestnictwa w kursie online:
KURS: Praktyczny przewodnik zarządzania
zmiennością cen paliw a kosztami w transporcie
Premiera już wkrótce, już teraz zapisz się na listę oczekujących i w pierwszej kolejności dostaniesz powiadomienie oraz dostęp do możliwości zakupu w przedsprzedaży.
Już teraz odbierz pierwsze prezenty:
- Voucher rabatowy z możliwością zakupu kursu w przedsprzedaży.
- Analiza cen paliw 2021 vs 2020
- Średnie ceny paliw za lata 2015-2021
- Czynniki wpływa na cenę paliwa?
Hurtowe ceny paliw Orlen (Aktualizacja cen Listopad 2021)
Cena oleju napędowego w Październiku (ostatni pełny miesiąc) wyniosła 4899 zł/m3 wg średnich cen oleju napędowego publikowanych na stronach PKN Orlen.
- Hurtowa średnia ceny oleju napędowego w Październiku wyniosła 4899 zł / m3
- Średnie hurtowe ceny oleju napędowego w Październiku były wyższe o prawie 11% niż w poprzednim miesiącu Wrześniu
- Średnie hurtowe ceny oleju napędowego w Październiku były aż o 49% (!) wyższe niż te notowane rok temu w Październiku 2020 (3279,8 zł)
- Średnie hurtowe ceny oleju napędowego w Październiku są aż o 33% wyższe niż te notowane na początku tego roku w Styczniu (3684 zł)
- Średnie hurtowe ceny oleju napędowego w Październiku są już o 13,5% wyższe niż te notowane w trzecim kwartale 2021 (4316,2)
- Średnia cena od początku tego roku 4165 zł/m3 jest o 23% wyższa niż cena 3400,5 notowana w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Porównywanie danych w różnych ujęciach czasowych pozwala sprawdzić dynamikę zmian vs poprzednie miesiące oraz pokazuje jak duże zmiany zaszły w tym roku.
Ceny paliw a koszt transportu.
Kompleksowa analiza kosztów logistycznych w transporcie pokazuje że udział paliwa w stawce transportowej waha się od 20% aż do około 50% kosztów transportu.
Przy takich założeniach zmiana cen paliw o kilkanaście procent w znaczącym stopniu już wpływa na ogólne wyniki finansowe firmy.
Udział zależy oczywiście od profilu badanej firmy oraz pozostałych kosztów prowadzenia firmy transportowej. W swoim praktycznym kursie „Praktyczny przewodnik zarządzania zmiennością cen paliw i kosztami w transporcie omawiam także pozostałe elementy i składniki kosztowe w transporcie. Zapraszam
Zainteresował Cię ten wpis? Zapisz się do newslettera i jako pierwszy otrzymuj najnowsze informacje!
Mam też dla Ciebie prezent!
Po zapisaniu otrzymasz ebook:
LOGISTYK 4.0
- 12 strategii rozwoju
- 52 wskazówki
- 10 przydatnych aplikacji
- 30 polecanych adresów www
You must be logged in to post a comment.