Hurtowe ceny paliw Orlen (Aktualizacja cen za Maj 2021)

Hurtowe ceny paliw ORLEN

Obserwując wiele zjawisk ekonomicznych mamy tendencję do patrzenia na nie ( i oceniania) w perspektywie krótkoterminowej…  Emocjonalne reakcje zwyciężają dlatego, że zawsze mocniej odczuwamy to co tu i teraz. Analiza długoterminowa wymaga poświęcenia czasu i wyciągania podstawowych wniosków oraz spojrzenia na dane zjawisko w dłuższej perspektywie. Dokładnie tak jest z aktualnymi cenami paliw i ich wpływem na koszt transportu.

Wysokie ceny paliw ORLEN? Nie… Po prostu wróciły do „normy”? (*)

Dobrze pamiętamy, ile zapłaciliśmy wczoraj na stacji a przed oczami od razu krzykliwe nagłówki wiodących portali internetowych. O ile perspektywa nas jako konsumenta może taka być, to w kontekście funkcjonowania i zarządzania transportem – musimy analizować długoterminowe trendy zmian cen paliwa.

W kwestii zarządzania, funkcjonowania i rozwoju transportu zawsze trzeba patrzeć na tę branżę raczej jak na maraton a nie sprint. Rozwój i budowania skali trwa lata, kontrakty często też, zmiana operatora czy spedycji to często duże ćwiczenie  z efektami także w perspektywie lat.

Obserwuję setki komentarzy przewoźnik w stylu „paliw znowu zdrożało a stawki nic” Zdrożało, ale w jakim horyzoncie czasowym? Czytając wprost te komentarze wygląda że najlepiej by było gdyby stawka z tygodnia na tydzień rosła co najmniej o kilka oczek procentowych…

Rosnące ceny paliw a koszt transportu

Szybko rosnące ceny oleju napędowego spędzają sen z powiek praktycznie wszystkim osobom związanym z branżą transporotowo – logistyczną. Spadające ceny paliw z kolei powodują szybki spadek stawek transportowych, co często prowadzi do zaniżania frachtów. Wielu nadawców / spedytorów wykorzystuje sytuację i zaniża wysokość stawek.

Pisałem już wcześniej o tych zależnościach we wpisie na blogu https://dariuszkrason.pl/hurtowe-ceny-paliw/

Zazwyczaj obserwujemy proste zależności: paliwo w górę, stawki w górę, inne ceny na rynku także w górę bo koszt oleju napędowego to istotna składowa kosztu transportu. Paliwo w dół, stawki w dół, ceny w dół.

Wygląda to rzeczywiście na prostą zależność ale w rzeczywistości budzi ona dużo emocji. Między zmianą jednego czynnika a wpływem na drugi zazwyczaj mija trochę czasu i ktoś na tym zyskuje (/traci).

Druga ważna kwestia to  analiza wrażliwości jednego czynnika na drugi. Decyduje o tym uzgodniony udział kosztu oleju napędowego w całej stawce transportowej. Paliwo +20% to stawka +20%?  Błąd!

Czy w drugą stronę chęć zmiany będzie równie duża? To już pewnie zależy po której stronie umowy transportowej jesteśmy: po stronie przewoźnika czy po stronie zleceniodawcy… Tak czy tak zmiana zawsze powoduje dyskusję i zawsze jedna strona chce aktualizacji stawki szybciej niż druga strona. Zawsze rekomenduję fair rozwiązania zaakceptowane przez obie strony.

Może da się to zautomatyzować i opisać prostą zależnością / wzorem? Dochodzimy do sedna: kiedy i jak warto wdrożyć tzw. tabelę (mechanizm) paliwowy do współpracy.

Praktyczny przewodnik zarządzania zmiennością cen paliw i kosztami transportu

Jeśli chcesz wiedzieć, jak poprawnie wdrożyć tabelę paliwową i lepiej zarządzać kosztami – zapraszam Cię do uczestnictwa w moim kursie:

Praktyczny przewodnik zarządzania
zmiennością cen paliw i kosztami w transporcie
.

Zapisz się na listę oczekujących i jako pierwszy dostaniesz powiadomienie i dostęp do możliwości zakupu w przedsprzedaży z ceną -40%

Już teraz odbierz pierwsze prezenty:

  • Voucher rabatowy o wartości -40% do zakupu kursu w przedsprzedaży.
  • Analiza cen paliw Q1’21 vs 2020
  • Średnie ceny paliw za lata 2015-2021

Hurtowe ceny paliw Orlen (Aktualizacja cen za Maj 2021)

Cena oleju napędowego w Kwietniu wyniosła 3992 zł / m3 wg średnich cen oleju napędowego publikowanych na stronach PKN Orlen.

  • Hurtowa średnia ceny oleju napędowego w Maju wyniosła 4067 zł / m3
  • Średnie hurtowe ceny w Maju były na zbliżonym poziomie jak w poprzednim miesiącu Kwietniu (+1,9%)
  • Średnie hurtowe ceny w Maju były aż o 30% wyższe niż te notowane w Maju 2020 (3117zł)
  • Średnie hurtowe ceny w Maju były o 10,6% wyższe niż te notowane na początku roku w Styczniu
  • Średnie hurtowe ceny w Maju były o 5,8% wyższe niż te notowane w pierwszym kwartale 2021
  • Średnie ceny w Q2’21 w porównaniu do Q1’21 są wyższe o 4,8%. 
  • Średnia cena od początku roku wyniosła: 3919 zł/m3 i jest o 12,5% wyższa niż w analogicznym okresie poprzedniego roku (3484,5 zł/m3)

Porównywanie danych w różnych ujęciach czasowych pozwala sprawdzić dynamikę zmian w bieżących miesiącach oraz rzeczywistą dynamikę vs poprzedni rok.

Uwaga:

(* )Co to jest wspomniana powyżej tytułowa (*) norma? To oczywiście zależy od perspektywy jaką chcemy przyjąć do analizy. Zachęcam do sprawdzenia archiwalnych cen paliw za poprzednie okresy i porównania ich z obecnymi cenami.

Porównanie ceny z Q1’21 pokazuje ze ceny paliw wróciły do poziomu z Q1’20 czyli wróciły do poziomów jakie dobrze znamy.

Ceny paliw a koszt transportu.

Kompleksowa analiza kosztów logistycznych w transporcie pokazuje że udział paliwa w stawce transportowej waha się od 20% aż do około 50% kosztów transportu. Przy takich założeniach zmiana cen paliw o kilkanaście procent w znaczącym stopniu już wpływa na ogólne wyniki finansowe firmy. Udział zależy oczywiście od profilu badanej firmy oraz pozostałych kosztów prowadzenia firmy transportowej. W swoim kursie omawiam także pozostałe elementy  i składniki kosztowe w transporcie.

Zainteresował Cię ten wpis? Zapisz się do newslettera i otrzymuj jako pierwszy najnowsze informacje!

Mam też dla Ciebie prezent!
Po zapisaniu otrzymasz ebook:

Logistyk 4.0

Logistyk 4.0