Autonomiczna ciężarówka przejechała 3800 km bez kierowcy !
Firma Embark, start-up z San Francisco, ukończyła jazdę testową, w czasie której autonomiczna ciężarówka przejechała od wybrzeża do wybrzeża Stanów Zjednoczonych – ogłosiła firma. Autonomiczna ciężarówka podczas jazdy próbnej przejechała z Los Angeles do Jacksonville na Florydzie, pokonując 2400 mil (ok. 3800 km) . W tym czasie kierowca nie był zaangażowany w prowadzenie ciężarówki.
Jak to możliwe?
Firma Embark wykorzystuje technologię „machine learning” czyli zdolność maszyn i urządzeń do samodoskonalenia się na podstawie zdobywanych nowych doświadczeń (nowych informacji). Dane pochodzą z czujników na pokładzie swoich ciężarówek, aby odwzorowywać otoczenie w czasie rzeczywistym i unikać przeszkód. Inne konkurencyjne firmy pracujące nad autonomicznymi ciężarówkami (Alphabet’s Waymo i General Motors 'Cruise, ) działają w odmiennym modelu: „wstępnie mapują” swoje trasy i wykorzystują dane z czujników na pokładzie, aby ulepszyć swoje mapy.
Video:
Embark Trucks self-driving truck drives Los Angeles to Jacksonville from CNBC.
W czasie jazdy próbnej na kabinie autonomicznej ciężarówki Embark (nazwana „Big Blue”) z oczywistych względów bezpieczeństwa obecny był zawodowy kierowca, gotowy do przejęcia kontroli nad ciężarówką gdyby zaszła taka potrzeba. W dłuższej perspektywie start-up ma na celu produkowanie autonomicznych ciężarówek, które mogą jeździć na autostradach. Kierowca jednak jest niezbędny do wjazdów i wyjazdów z lokalizacji oraz do poruszania się po miastach i mniejszych lokalizacjach.
„Ta koncepcja umożliwi kierowcom ciężarówek utrzymanie pracy, ale pokonywanie długich tras i zwiększanie liczby dostaw w krótszym czasie”
powiedział Rodrigues.
Według współzałożyciela i dyrektora generalnego Alexa Rodriguesa, firma Embark wprowadziła już automatyczne systemy w 5 ciężarówkach. Nie produkuje własnych pojazdów, ale tworzy własne układy napędowe, w których można implementować nową technologię. Firma Embark planuje zakup 40 dodatkowych półfinałów w ciągu roku w celu przeprowadzenia dalszych testów i dostaw długodystansowych.
Zestaw czujników w ciężarówce Embark składa się z pięciu kamer, trzech radarów dalekiego zasięgu i co najmniej dwóch lidarów (czujników wykrywania światła i pomiaru odległości).
Przyszłość autonomicznych pojazdów.
Firma Embark to kolejny przykład gdzie z powodzeniem testowane są nowoczesne technologie pozwalające na rozwój transportu. Czy tego typu rozwiązania to częściowe rozwiązanie braku kierowców – problem które widoczny jest również za oceanem – czy raczej zagrożenie dla dostępności pracy kierowców?