Tylko 6% firm osiąga pełną transparentność w łańcuchu dostaw.

Zaledwie taki odsetek firm uważa, że ma odpowiednią przejrzystość i transparentność procesów w łańcuchu dostaw.

Znaczenie pełnej transparentności procesów w łańcuchu dostaw jest coraz większe. Jeszcze w 2015 roku w ankietach logistycznych ten temat był wskazywany dopiero jako priorytet nr 6, o tyle w 2017 roku już wskazywany jest na pozycji nr 3 pokazuje analiza wyników ankiety. 

Badanie o którym mowa to analiza zrealizowana przez GEODIS 2017 Supply Chain Worldwide survey, udzielone odpowiedzi pokazują, że zaledwie 6% firm jest zadowolonych z osiągniętych wyników w drodze do supply chain visibility.

Wspomniana ankieta obejmująca 623 specjalistów łańcucha dostaw w 17 krajach wskazuje że 57% respondentów uważa, że ich łańcuch dostaw jest przewagą konkurencyjną, która umożliwia rozwój ich firmy. Równocześnie dwie trzecie firm deklaruje że wydaje od 5 do 15% obrotów w na łańcuch dostaw.

Warto spojrzeć kto był uczestnikiem badania. Aż 67% ankietowanych zarządzających łańcuchem dostaw obejmowało najwyższe szczeble na poziomie korporacyjnym (zarząd). Firmy, które wskazują szefa łańcucha dostaw jako członka zarządu, mają większe szanse na wzrost zysków. Te organizacje, których szef łańcucha dostaw miał niższe stanowiska, mieli mniej optymalne wydatki na logistykę.

Wyzwania rozbudowanych łańcuchów dostaw.

Analizując wyniki badania widzimy że 7 na 10 firm uważało swój łańcuch dostaw za złożony lub za bardzo skomplikowany. Udzielone odpowiedzi wskazują, że osiem na 10 firm skoncentrowanych jest na jednym do trzech kluczowych wskaźników efektywności służącym do oceny wydajności łańcucha dostaw.

Najważniejszymi pięcioma wyzwaniami do realizacji są:

  1. ograniczenie kosztów,
  2. sprostanie globalnej konkurencji,
  3. dostosowanie się do zmian oczekiwań klientów w zakresie jakości,
  4. spełnienie oczekiwań klientów w krótszym czasie tranzytu,
  5. rozwój niezawodnej infrastruktury logistycznej.

Zapewnienie terminowej i kompletnej dostawy pozostawało głównym celem respondentów, gdy pytano ich o najważniejsze cele, jakich są stawiane przed łańcuchem dostaw.

Realizacja tych zdań musi być poprzedzona poprawą dostępności produktów, poprawą przejrzystości w łańcuchu dostaw, zmniejszenie kosztów transportu oraz optymalizacją kosztów magazynowania.

Pytając o kolejne obszary w technologiach łańcucha dostaw, to „analiza danych” była wskazywana w jako ważny element przez 41% respondentów. Następny w kolejności jest „internet rzeczy” oraz urządzenia podłączone do chmury obliczeniowej, które były wskazywane w 39% w odpowiedzi.

Większość respondentów (53%) zadeklarowała, że jest zaangażowana w zaawansowane innowacyjne praktyki w zarządzaniu swoim łańcuchu dostaw.  Nawet tak oczywiste procesy jak mapowanie przepływów czy lean management wymagają dalszej intensywnej pracy, dotychczas są wdrażane przez odpowiednio 60% i 55% respondentów.

„Te umiarkowane wyniki zaangażowania można tłumaczyć obawą przed wdrażaniem nowych i niepewnych rozwiązań, szczególnie gdy istnieje rosnąca konieczność zapewnienia niezawodnego łańcucha dostaw

wskazuje raport.

Największe i najlepiej oceniane organizacje muszą być elastyczne i gotowe do inwestowania w celu dalszego optymalizowania łańcuch dostaw.

Zainteresował Cię ten wpis?
Zapisz się do newslettera i jako pierwszy otrzymuj najnowsze informacje!

Mam też dla Ciebie prezent! Po zapisaniu otrzymasz ebook:

LOGISTYK 4.0

Logistyk 4.0