Czy perfekcyjnie realizujesz dostawy? 

Sprawdź koniecznie te 8 kluczowych czynników zanim odpowiesz na to pytanie

Jest potwierdzenie. Klient przyjął dostawę, wszystko poszło dobrze i dostawa zrealizowana zgodnie z założeniami. Ale czy to na pewno była perfekcyjnie zrealizowana dostawa ?

Ile zamówień klienta możesz uznać za perfekcyjnie zrealizowane? Zanim szczerze odpowiesz na to pytanie, powinieneś odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań.

Na czas, w całości. Wystarczy  ?

Jeden z podstawowych KPI (Key Performance Indicator – Kluczowe wskaźniki serwisu) czyli parametrów które trzeba mierzyć to tzw. wskaźnik OTIF (On time in Full – Na czas, w całości). To jest wskaźnik mówiący czy dostawa jest zrealizowana na czas, zgodnie z oczekiwanych przez klienta terminem i bez żadnych reklamacji.

Jak mierzyć taki KPI?

OTIF: On time In Full (ilość dostaw na czas, bez reklamacji / liczba wszystkich dostaw) x 100%

Czy wskaźnik OTIF na poziomie 100% już pozwala ocenić, że logistyka działa perfekcyjnie?

Aby uzyskać odpowiedź na to pytanie, konieczne jest spojrzenia na wiele dodatkowych kwestii związanych z obsługą zamówienia:

  • Czy koszt realizacji tego zamówienia jest na optymalnym poziomie?
  • Czy dostawa była zrealizowana z optymalnego magazynu?
  • Czy termin Jaki jest termin przydatności produktów?

Dostawa może być przyjęta do magazynu klienta, ale termin przydatności produktów może być z byt krótki więc za kilka dni pojawi się reklamacja klienta. To już nie było perfekcyjnie zrealizowane zamówienie…

Pytania w drodze do perfekcji.

Lista kluczowych parametrów i pytań jest dłuższa. Przeanalizuj i oceń następujące kwestie:

  1. Właściwy klient?
  2. Właściwe miejsce dostawy?
  3. Właściwy produkt?
  4. Właściwe opakowanie?
  5. Właściwa ilość?
  6. Właściwa jakość?
  7. Właściwa dokumentacja?
  8. Właściwa faktura?

Każdy z tych parametrów można mierzyć odpowiednim wskaźnikiem który w całości składa się na tzw. „Perfect Order” czyli perfekcyjnie zrealizowane zamówienie. Czy mierzysz te wskaźniki w realizacji zamówień?

Czy dostarczam perfekcyjnie?

Żeby móc naprawdę dokładnie odpowiedzieć na to pytanie trzeba sprawdzić wskaźnik „Perfect Order” oceniając wszystkie jego składowe na zasadzie:

PERFECT ORDER = PO(Klient) x PO(Miejsce) x PO(Produkt) x PO(Opakowanie) x PO(Ilość) x PO(Jakość) x PO(Dokumentacja) x PO(Faktura)

Jeżeli iloczyn wszystkich tych parametrów (bądź parametrów dostosowanych do specyfiki Twoich klientów) wynosi 100%, to szczerze możesz sobie pogratulować. Logistyka i jakość realizacji dostaw na wysokim poziomie. Wtedy pojawia się kolejne pytanie: czy aby KPI aż na tak wysokim poziomie na pewno jest potrzebny… (jest kosztowny).

Krok po kroku do perfekcji

Jest kilka kroków do perfekcyjnej realizacji zamówień. Poniżej etapy które pomogą poprawić poziom satysfakcji klienta z realizowanych dostaw:

  • Wybierz właściwe KPI
  • Zacznij mierzyć wybrane wskaźniki KPI
  • Opracuj procedury każdego etapów współpracy z klientem.
  • Analizuj, koryguj, usprawniaj.

Podziel się opinią

Podziel się Twoimi doświadczeniami w komentarzu poniżej.

Jak to jest w Twoich przypadku?  Czy mierzysz te same KPI? Jakie osiągasz wyniki?

Zainteresował Cię ten wpis? Zapisz się do newslettera i jako pierwszy otrzymuj najnowsze informacje!

Mam też dla Ciebie prezent!
Po zapisaniu otrzymasz ebook:

LOGISTYK 4.0

Logistyk 4.0