Transparentność procesów w łańcuchu dostaw
W większości ankiet na temat wyzwań i problemów w zakresie supply chain, to właśnie problem oczekiwanej transparentności w łańcuchu dostaw (supply chain visibility) bardzo często pojawia się w najczęściej wskazywanych odpowiedziach.
Skoro ten temat jest tak ważny dla ankietowanych osób, to dlaczego tak trudno osiągnąć satysfakcjonujący poziom w dążeniu do przejrzystości i prawidłowej widoczności procesów w łańcuchu dostaw?
Jak wskazuje Jeff Dobbs (Global Sector Chair, Diversified Industrials and a partner in KPMG):
„możliwość wglądu w czasie rzeczywistym do wszystkich etapów i poziomów łańcucha dostaw może znacznie skrócić czas realizacji dostaw, zmniejszyć nakłady inwestycyjne i lepiej zarządzać ryzykiem.”
Dodatkowo stwierdza że:
“dążenie do przejrzystości procesów w łańcuchu dostaw kierowanym zapotrzebowaniem klienta jest prawdopodobnie najważniejszym kierunkiem jaki powinien przyjąć każdy producent”
Większość organizacji nie ma jednak wystarczającej wiedzy i dostępu do kluczowych danych dla poszczególnych etapów łańcucha dostaw. W idealnym świecie przepływ produktu od pierwotnego dostawcy do klienta końcowego, powinien być zsynchronizowany w celu zapewnienia optymalnego przepływu materiałów. W takim modelu łańcuch dostaw reaguje elastycznie na wahania popytu.
Celem w poprawianiu przejrzystości łańcucha dostaw jest:
- Redukcja ryzyk biznesowych oraz logistycznych.
- Optymalizowanie czasu realizacji dostaw I wydajności w łańcuchu dostaw.
- Identyfikacja problemów związanych z brakami i jakością w całym łańcuchu dostaw
na każdym z analizowanych etapów.
Visibility - oklepany slogan?
Od dłuższego czasu mam wrażenie, że hasło „supply chain visibility” (rozumiane jako przejrzystość / widoczność w łańcuchu dostaw) pojawia się w większości publikacji na temat logistyki. Można znaleźć setki artykułów, które w swoich opracowaniach w różnym stopniu nawiązują do kwestii widoczności w łańcuchu dostaw.
Tych interpretacji i publikacji jest tak dużo, że supply chain visibility stało się „oklepanym” sloganem. Bardzo często jego znaczenie jest błędnie rozumiane. W kolejnych zdaniach postaram się wyjaśnić jak ja definiuję przejrzystość i widoczność procesów w łańcuchu dostaw.
Definicja supply chain visibility.
Supply chain visibility interpretuje się w bardzo różnym zakresie. Wąska interpretacja może ograniczać się tylko np. do śledzenia kontenerów z dostawami części, poprzez inwentaryzacje zapasów lub zarządzanie jakością współpracy z dostawcami.
Jednak supply chain visibility w czasie rzeczywistym to znacznie więcej niż dostęp do informacji gdzie znajduje się produkt gotowy lub jakaś jego część składowa.
Przejrzystość łańcucha dostaw to dostęp do całego zbioru informacji połączonych i agregowanych ze sobą, możliwych do wykorzystania w celu poprawy procesów, usuwaniu strat oraz poprawie satysfakcji klientów / konsumentów.
Syntetyczna i bardzo trafna definicja supply chain visibility została opracowana przez Journal of Logistics Operations. Supply chain visibility to „dostęp do wysokiej jakości, precyzyjnych informacji, parametryzujących poszczególne czynniki popytu i podaży”
Rozłóżmy tę definicję na czynniki pierwsze. Wysoka jakości informacji oznacza dane które są precyzyjne, dostępne w czasie rzeczywistym. Możliwe do szybkiego wykorzystania i podejmowania biznesowych decyzji, oraz ważne (kluczowe) z punktu widzenia całego łańcucha dostaw.
W praktyce oznacza to że informacje będą pochodzić z różnych źródeł danych, od wielu różnych podmiotów składających się na łańcuch dostaw: dostawca, magazyn, operator logistyczny, dane rynkowe z punkty sprzedaży zawierające informacje o zapasie, sprzedanych ilościach czy nawet prognozowanej sprzedaży. Wiele podmiotów posiadających informacje oznacza konieczność agregowania danych z różnych systemów.
Wskazana powyżej definicja oznacza konieczność spojrzenia na całość łańcucha dostaw (End to End) oraz pokazuje z jak dużym wyzwaniem mamy do czynienia, i jak trudne jest osiągnięcie satysfakcjonującego poziomu supply chain visibility (przejrzystości procesów w łańcuchu dostaw) w każdym z etapów łańcucha dostaw.
Supply Chain Visibility oznacza także dostępność i możliwość analizy rozproszonych danych, pochodzących z różnych źródeł i systemów, włączając w to również dane z zachowań klienta. Prawdopodobnie właśnie dlatego uzyskanie satysfakcjonującego poziomu w dostępie do danych i informacji jest tak trudne do realizacji.
Przeprowadzona ankieta wg której zaledwie 6% firm jest zadowolonych ze swojego poziomu widoczności poszczególnych etapów łańcucha dostaw w tej sytuacji nie jest dużym zaskoczeniem…
Jak wygląda Twoja ocena przejrzystości w łańcuchu dostaw? Czy podobne definiujesz Supply Chain Visibility? Czy jesteś zadowolony z posiadanych informacji i procesów? Zapraszam do komentowania.
Zainteresował Cię ten wpis? Zapisz się do newslettera i jako pierwszy otrzymuj najnowsze informacje!
Mam też dla Ciebie prezent!
Po zapisaniu otrzymasz ebook:
LOGISTYK 4.0
- 12 strategii rozwoju
- 52 wskazówki
- 10 przydatnych aplikacji
- 30 polecanych adresów www
You must be logged in to post a comment.