Zarządzanie logistyką w modelu 4PL
W ostatnim czasie miałem okazję już po raz kolejny uczestniczyć w konferencji Advanced Supply Chain organizowanej przez wydawnictwo Eurologistics.
Tegoroczna edycja realizowana była pod hasłem „W pogoni za klientem”.
W branży logistycznej mam już kilkanaście lat doświadczeń i miałem okazję uczestniczyć w wielu konferencjach. Tym razem jednak szczególnie jedna wypowiedź zapadła mi w pamięć… Co więcej, intensywnie zacząłem poszukiwać potwierdzenia bądź zaprzeczenia tej tezy.
W czasie dyskusji po jednym z wystąpień padło stwierdzenie:
„W Polsce nie ma żadnej firmy działającej jako logistyczny integrator 4PL”
Polska jest liderem rynku transportowego i magazynowego. Rekordowo niskie bezrobocie i stale rosnący potencjał, ale…. Czy na pewno w tych realiach brak jest firmy działającej w modelu 4PL?
Czy liderzy rynku, międzynarodowi operatorzy logistyczni również nie mają takich kompetencji?
Logistyczna definicja 4PL
Aby dobrze zrozumieć, jakie zadania i cele ma firma działająca jako 4PL rozpocznę od definicji tego modelu.
Wikipedia definiuje 4 PL Fourth Party Logistics jako:
4PL (Integrator Procesów Logistycznych, Logistics Integrator czy Wiodący Operator Logistyczny Lead Logistics Provider – LLP) – wirtualni dostawcy nieposiadający w swoich firmach środków transportowych, magazynów i centrów logistycznych.
Pojęcie fourth party logistics (4PL) po raz pierwszy zostało użyte w 1996 roku przez Accenture (dawniej Andersen Consulting).
Firmy pracujące w oparciu o koncepcję 4PL nie są odpowiedzialne za fizyczne wykonanie operacji logistycznych, a ich istotą działania jest zarządzanie procesem obsługi logistycznej dzięki przetwarzaniu informacji.
4PL to integrator, który łączy zasoby, możliwości i technologię własne oraz innych organizacji w celu zaprojektowania, zbudowania i realizacji kompleksowych rozwiązań dla całego łańcucha dostaw.
Systemy zarządzane przez 4PL koordynują realizację wszystkich procesów logistycznych, zachodzących wzdłuż łańcucha dostaw, poczynając od dostawców surowców, aż po ostatecznych nabywców.
Zakłada się następujące elementy funkcjonowania 4PL:
- Architektura i integracja. Rozumiana jako tworzenie wizji łańcucha dostaw, kształtowanie relacji związków z elementami łańcucha, tworzenie i przeprowadzanie transakcji, zarządzanie projektami, integracja usług i informacji.
- 4PL zakłada zatrudnienie doświadczonej kadry kierowniczej, obsługę systemów wsparcia decyzji, zarządzanie 3PL, czyli dostawcami usług, reengineering oraz ciągłą poprawę wyników.
- Informacja/komunikacja: Integracja systemów IT, dostarczanie architektury informatycznej, real-time data tracking (śledzenie przesyłek w czasie rzeczywistym), transformacja danych w informacje, udostępnianie danych/informacji, oraz wsparcie techniczne.
- Koordynowanie zasobów takich jak usługi transportowe, magazynowanie, produkcyjne, co-packing/
Definicja: https://pl.wikipedia.org/wiki/Fourth_Party_Logistics
Inne spojrzenie na model 4PL
O głównych różnicach pomiędzy 4PL i 3Pl pisałem już na blogu.
Często cytowany Council of Supply Chain Management Professionals’ w celu porównania modelu 4PL i 3Pl wskazuje na następujące fakty:
- Operator 4PL jest bardzo często osobnym podmiotem / spółką założoną jako efekt wspólnego przedsięwzięcia, współpracy lub kontraktu pomiędzy klientem a jednym bądź kilkoma partnerami,
- Operator 4PL działa jako jedyny pośrednik komunikacji pomiędzy klientem a operatorami logistycznymi,
- Wszystkie aspekty i obszary łańcucha dostaw Klienta (taki jest idealny model) są zarządzane przez logistycznego operatora działającego w modelu 4PL,
- Czasem możliwa jest sytuacja, w której główny i wiodący operator logistyczny zaczyna działać w szerszym zakresie jako integrator procesów logistycznych 4PL w ramach obecnych struktur.
4PL w polskich realiach
Pomimo że czasami 4PL określany jest jako operator logistyczny (bez własnych zasobów), to jego rola i zakres działania są znacznie większe i dotyczą kompleksowego zarządzania łańcuchem dostaw.
4PL zarządza realizacją całości procesów logistycznych E2E (End to End) występujących w ramach całego supply chain dla klienta. W założeniach to idealny model dla wielu organizacji.
Zarządzanie logistyką w modelu 4PL polega na całościowym zaprojektowaniu i organizowaniu procesów logistycznych dla Klienta. Definicja 4PL, jako kompleksowego integratora zarządzającego logistyką i procesami znana jest na świecie już od ponad 20 lat.
Dlaczego więc:
- Tak trudno znaleźć sprawdzone przykłady modelu 4PL w Polsce?
- Czy to kwestia zaufania i oddania kluczowych obszarów działania poza organizację?
- Czy to obawa przed utratą kontroli nad procesami?
- Wciąż niska popularność i brak udokumentowanych best practise z rynku?
- Trudne do odwrócenia konsekwencje (potencjalnie) błędnej decyzji o przekazaniu procesów do 4PL?
Jakie są Twoje opinie na ten temat ?
Jak to możliwe, że w Polsce nie ma dobrych przykładów? A może ich nie znamy a ten wpis jest dobrą okazją do dyskusji.
Jeśli znasz przykład firmy 4PL która całościowo zarządza logistyką zachęcam do komentowania i podawania przykładów.